Gå til indhold

Digitalisering

Alle borgere i Danmark er blevet bedt om at tage stilling til, om man ønsker at modtage al post fra det offentlige og fra tilmeldte private firmaer via en digital postkasse. Man kan også vælge at søge om fritagelse for digital post fra det offentlige. Læs her om dine muligheder

Selvbetjeningsløsninger

Siden 1. december 2013 er ansøgninger om ydelser fra det offentlige samt om sygesikringskort, pas, lægeskift mv. foregået via digitale selvbetjeningsløsninger på internettet. Du skal tage stilling til, om du vil søge undtagelse fra at bruge internetbaserede selvbetjenings-løsninger til at lave ansøgninger. Man skal søge undtagelse for hver ting, der skal søges om. Du kan få hjælp og rådgivning til at komme på de digitale løsninger hos Borgerservice i din kommune, eller du kan tilmelde dig på www.e-boks.dk eller på www.borger.dk hvor du også finder selvbetjeningsløsningerne.

 

Digital post

Der findes både e-boks og en digital postkasse på borger.dk De giver adgang til den samme digitale postkasse. For at oprette og logge på din digitale postkasse på www.e-boks.dk eller www.borger.dk og digitale løsninger skal du bruge din NemID eller Digital Signatur. Du kan få besked i din almindelige email eller på sms fra det offentlige, når der er ny post i din digitale postkasse. Du kan vælge at give nogen du kender fuldmagt til at læse din digitale post, men du har selv ansvaret for, at posten bliver læst.

 

Fritagelse

Hvis du ønsker fritagelse, skal du møde op på Borgerservice i din kommune og søge om det. Husk at medbringe billed-id som fx pas og dit nemID. Hvis du både ønsker fritagelse fra digital post og fra de digitale selvbetjenings-løsninger, skal du søge om fritagelse fra begge dele hver for sig.

 

Problemer?

FDDB hører gerne fra dig, hvis du har problemer med at få hjælp på Borgerservice eller er usikker på, hvem der kan hjælpe dig. Ring til Bitten Rasch på Tlf. 36 38 85 86 eller skriv på bitten@dovblinde.dk.

Læs mere om…

Døvblinde kvinde læser en pjece med lup. Ægtefællen hjælper

Få besøg af en medlemsrådgiver

DøvBlinde Danmarks medlemsrådgivere tilbyder hjemmebesøg i hele landet på tale- eller tegnsprog og kan hjælpe dig videre med tilværelsen, når du rammes af syns- og hørenedsættelse

Døvblind kvinde med punkttastatur koblet trådløst til mobil

Digital kommunikation

Mange døvblinde har glæde af at bruge digitale hjælpemidler som PC, smartphones og tablets som hjælpemiddel. Læs her om de mange muligheder for forstørrelse, talesyntese og tilkobling af punktudstyr

Haptiske signaler laves på skulderen af en døvblind, mens kontaktpersonen samtidig synsbeskriver

Synsbeskrivelse

Synsbeskrivelse er vigtigt for at døvblinde kan orientere sig og forholde sig til omgivelserne. Det kan med fordel kombineres med haptiske signaler