DØVBLINDE
DANMARK
Medlemsnyt 8
August 2025
Årgang 41
· Nye krav om tilgængelighed for produkter og tjenester
· Nyt forsøg med kulturpas til unge
· Vellykket Nordisk Ungdomslejr
Nye
krav om tilgængelighed for produkter og tjenester
Velkommen
til nye medarbejdere på sekretariatet
Dine
rådgivere i DøvBlinde Danmark
Vil du
være med i et internationalt mailfællesskab for døvblinde?
Månedens
punktbog fra Nota-service
Nyt
forsøg med kulturpas til unge
Strik,
spil og hygge i Roskilde
Gåtur
fra Friheden til Friheden
Skak-
og brætspilsmesterskaber for døvblinde 2026
Af Jackie Lehmann Hansen, formand i DøvBlinde Danmark
Det nordiske samarbejde er utrolig vigtigt.
I november 2024 deltog jeg i et netværksseminar hos Nordic Welfare Center i Malmø. Her holdt jeg et oplæg om betydningen af det nordiske samarbejde og om samarbejdet mellem os, der lever med døvblindhed, og de fagprofessionelle.
Det har i år ført til invitationer fra forskellige netværk, hvor jeg nu repræsenterer DøvBlindes Nordiske Samarbejdskomité, bedre kendt som DBNSK.
Blandt andet deltager jeg i planlægningen af den store nordiske døvblinde-konference, der skal afholdes i København i september 2026. Her bidrager jeg med idéer til, hvordan konferencen kan gøres mere tilgængelig. Jeg kommer også med forslag til, hvordan vi som døvblindblevne kan bidrage til konferencen.
Jeg har desuden lavet en video til det nordiske psykolognetværk, hvor jeg fortæller om, hvor vigtigt det er at have et godt mentalt og psykisk helbred, især når man lever med et progredierende handicap.
Jeg er ligeledes inviteret ind i det nordiske Usher-netværk. I november i år afholdes et seminar, hvor jeg er blevet inviteret til at holde et oplæg om Livsomstillingsmodellen. Jeg skal fortælle, hvordan jeg ser mit eget liv i lyset af modellen.
Dette har jeg takket ja til, og jeg ved allerede nu, at jeg vil udfordre modellen. Den har et fint fokus på døvblindheden, men tager ikke højde for de livskriser, som vi alle kan blive ramt af.
Hvordan håndterer vi døvblindheden, hvis vi mister en livspartner? Hvis vi rammes af en anden alvorlig sygdom? Hvis vi mister et kæledyr eller et nærtstående menneske?
Det er nogle af de spørgsmål, jeg ønsker at udfordre med Livsomstillingsmodellen. Modellen har siden 00’erne været brugt af fagprofessionelle til at skabe bedre forståelse og støtte til den enkelte døvblinde.
Det nordiske samarbejde er også vigtigt på formandsniveau. I DBNSK mødes vi fysisk en gang om året. Derudover holder vi løbende kontakt via mail, når noget kræver fælles nordisk drøftelse.
Det er et samarbejde, der giver faglig sparring og inspiration. Vi lærer meget af hinanden og står stærkere sammen.
17. - 18. juni blev DøvBlinde Danmarks landsmøde for første gang afholdt over to dage. 77 stemmeberettigede medlemmer deltog, hvoraf fem deltog online. Formand Jackie Lehmann Hansen bød velkommen og kunne glædeligt meddele, at FN netop har anerkendt 27. juni som International Døvblindedag – samme dato som foreningens fødselsdag.
Hovedbestyrelsens årsberetning for 2023 og 2024 blev fremlagt af formanden.
Et af de største hovedpunkter i perioden var navneskiftet fra Foreningen Danske DøvBlinde til DøvBlinde Danmark, som blev fejret med en reception i Handicaporganisationernes Hus i maj 2024.
De permanent finansierede indsatser, DøvBlinde Teamet og Telekommunikation, blev fremhævet som særligt vigtige for undervisning og udvikling på døvblindeområdet.
Der har i alt været 60 landsdækkende tilbud i løbet af de to forgangne år, herunder kreative kurser, seniorhøjskole, vandredage, ungdomsaktiviteter og kulturdage mm.
Lokalt har især erfagrupperne fyldt meget. Nogle grupper var blevet så store, at de måtte opdeles. Det gik gnidningsfrit nogle steder, mens det skabte frustrationer andre steder. I den forbindelse berørte formanden den kedelige konsekvens, at man i 2024 måtte opsige samarbejdet med en tillidsrepræsentant.
Politisk er der blevet arbejdet målrettet med de fire indsatsområder i handlingsplanen:
1. Et centralt døvblindetilbud
2. Retten til kontaktperson
3. Det digitale samfund – også for døvblinde
4. DøvBlinde Danmark som en interessepolitisk slagkraft
Blandt de politiske resultater blev det særligt fremhævet, at det nu er blevet muligt at få kontaktpersoner med på udlandsrejser i forbindelse med frivilligt arbejde.
Ved udgangen af 2024 havde foreningen 21 repræsentanter i Danske Handicaporganisationers lokalafdelinger og flere steder også med en repræsentant i det kommunale handicapråd.
De to seneste år er der afholdt ni hovedbestyrelsesmøder og 35 forretningsudvalgsmøder. Sidstnævnte er begyndt at foregå online, hvilket forventes at fortsætte.
Regnskabet for begge år blev godkendt og viste stabile økonomiske forhold. I 2023 var overskuddet på 44.085 kr. og i 2024 på 407.583 kr. Egenkapitalen er stigende og udgjorde ved udgangen af 2024 i alt 8,2 mio. kr.
Den nye politiske handlingsplan for 2026–2029 blev vedtaget med et stort flertal. Den bygger videre på tre eksisterende indsatsområder, samt introducerer et nyt:
1. Et centralt døvblindetilbud
2. Retten til kontaktperson
3. Det digitale samfund – også for døvblinde
4. Tolkning i alle livets sammenhænge (nyt indsatsområde)
Sidstnævnte nye indsatsområde beskrives således: Tolkning er en forudsætning for, at døvblinde kan deltage i samfundet. Vi arbejder for et fleksibelt og samlet tolkesystem med bedre vilkår, mere frihed til at vælge tolk og fokus på uddannelse i taktil tolkning.
Det blev besluttet at kontingent for 2026–2027 fastholdes på 200 kr.
Der var kun et enkelt indkommet forslag der skulle behandles.
Et medlem fremsatte et forslag om, at danskere, som bor på Færøerne, fortsat skal kunne deltage i DM i skak arrangeret af DøvBlinde Danmark. Begrundelsen var, at man som udenlandsdansker stadig kan repræsentere Danmark i andre sportsgrene, og at det derfor bør være muligt også i døvblindeskak. Med få aktive spillere er det vigtigt at fastholde deltagere for at sikre, at turneringen fortsat kan afholdes.
Forslaget blev vedtaget.
På landsmødets andendag blev der behandlet flere forslag til ændringer af foreningens vedtægter. Vedtægtsændringerne krævede, at mindst to tredjedele stemte for.
Et forslag om at gøre det muligt for døvblinde med bopæl på Færøerne og i Grønland at blive medlemmer blev drøftet. Argumentet var, at disse personer ellers udelukkes fra medlemskab. Hovedbestyrelsen og flere deltagere udtrykte sympati, men pegede på de politiske og praktiske forpligtelser, det ville medføre.
Forslaget blev forkastet.
Formålet var at skabe mere ro og sammenhæng i arbejdet med den politiske handlingsplan. Flere deltagere mente dog, at fire år mellem møderne er for længe.
Forslaget blev forkastet.
Der blev foreslået at ændre ordlyden fra ’fremmødte’ til ’deltagende’ medlemmer, så også onlinedeltagere fremover kan stemme.
Forslaget blev vedtaget.
Det blev vedtaget, at formand og næstformand selv kan vælge mellem titlerne formand, forkvinde eller forperson.
Forslaget blev vedtaget.
En præcisering blev tilføjet, så det nu fremgår i vedtægterne, at det reviderede årsregnskab godkendes af hovedbestyrelsen.
Forslaget blev vedtaget.
Små sproglige og tekniske rettelser blev taget til efterretning og vil blive indarbejdet i den opdaterede version af vedtægterne.
Til sidst blev der
valgt en ny hovedbestyrelse, som nu skal stå i spidsen for foreningens arbejde
de næste to år.
Hovedbestyrelsen består nu af:
· Jackie Lehmann Hansen, formand, tegnsprog
· Anders Fransson, næstformand, tale
· Anders Toldshøj, tegnsprog
· Anina Belise Sickmann, tale
· Dorte Eriksen, tegnsprog
· Maria Østerbye, tale
· Raziye Acili, tegnsprog
· Stefan Kaminski, tale
Suppleanter:
· Gert Weingardt, tale
· Kris Rønne, tegnsprog
· Nina Ernst, tegnsprog
· Tina Wibe, tale
Umiddelbart efter landsmødet blev forretningsudvalget konstitueret. Udvalget består af de tre samme udvalgsmedlemmer fra forrige periode, dvs.:
· Anders Fransson
· Jackie Lehmann Hansen
· Raziye Acili
Hele referatet fra landsmødet 2025 kan fås ved henvendelse til DøvBlinde Danmark på mail@dovblinde.dk
Lørdag 28. juni 2025 trådte en ny lov i kraft. Den hedder Tilgængelighedsloven og skal gøre det nemmere for alle, herunder mennesker med funktionsnedsættelser, at bruge digitale produkter og tjenester.
Loven gælder i hele Danmark og er en del af et EU-direktiv. Fremover skal virksomheder sørge for, at deres produkter og tjenester kan bruges af flest muligt, også af personer med fx nedsat syn, hørelse, motorik eller kognitive evner.
Hvad betyder det i praksis?
De nye krav om tilgængelighed betyder fx at:
Hvad omfattes af loven?
Loven gælder blandt andet for:
Digitale tjenester som netbank og streaming skal være
tilgængelige allerede nu, hvor de nye krav er trådt i kraft.
Fysiske produkter som fx computere og automater skal først opfylde kravene, når
der kommer nye modeller på markedet.
Hvem skal kontrollere området?
Kontrollen, om reglerne for tilgængeligheden overholdes, vil blive delt mellem en række myndigheder. Det forventes, at Sikkerhedsstyrelsen, Finanstilsynet, Søfartsstyrelsen, Trafikstyrelsen, Energistyrelsen og Justitsministeriet skal udføre kontrolopgaver. Disse myndigheder skal tjekke, om produkterne og tjenesterne virker i praksis.
Er der undtagelser for hvem der er omfattet af de nye krav?
Nogle virksomheder skal ikke følge alle kravene i tilgængelighedsloven. Dette
gælder, hvis det er meget svært eller dyrt at ændre et produkt eller en
tjeneste, så det lever op til reglerne.
Også små virksomheder, kaldet mikrovirksomheder, er nogle gange helt undtaget fra reglerne. Dette gælder især, hvis de har få ansatte og lav omsætning.
Følger udviklingen på området
Sammen med de øvrige handicaporganisationer kommer DøvBlinde Danmark til at
følge med i, hvordan loven bliver ført ud i livet og hvordan den kommer til at
hjælpe vores medlemmer i hverdagen.
Hvis du selv oplever noget, der ikke er gjort tilgængeligt nok, kan du anmelde det her:
Tilbage til indhold
Af Ilse Bellamy, organisationschef
Anette Stente, vores regnskabsmedarbejder gennem mange år, har valgt at gå på velfortjent pension 1. oktober.
Anette har været ansvarlig for foreningens bogføring og lønindberetninger, paragraf18 ansøgninger, budgetopfølgninger for projekterne, refusioner samt flere andre økonomiopgaver. Opgaver, som alle er blevet udført stabilt, ansvarligt og med faglig dygtighed.
Som Anette altid har sagt: ”Det føles så godt og tilfredsstillende, når banken stemmer.”
Den årlige revision af foreningens økonomi har Anette forberedt og gjort klar, med ros til følge af foreningens revisor. Det har igennem alle årene været trygt at have Anette på denne post.
Fra os alle, og ikke mindst mig som organisationschef, skal der lyde en varm tak for de mange år, herunder et udviklende, givende og utrolig rart samarbejde.
Af Ilse Bellamy, organisationschef
Som ovenfor oplyst går Anette Stente på pension 1. oktober.
Det har givet anledning til at se på, hvordan regnskabs- og økonomiopgaverne kan løses fremadrettet.
Fra 1. oktober overgår vi til et nyt økonomi- og bogføringssystem, som vil betyde nye arbejdsprocesser, herunder mindre papir og mere digitalisering.
Disse opgaver samt lønindberetning vil fremover blive varetaget af Kim Andersen, regnskabskonsulent, som vil være på sekretariatet 1 dag om ugen. Kim varetager lignende opgaver for et par andre organisationer i huset.
De øvrige økonomiopgaver, som fx paragraf 18 ansøgninger, fakturering, refusioner mm. vil blive varetaget af Misbah Ilyas, som ansættes i en stilling som økonomimedarbejder 20 timer ugentligt.
Misbah vil arbejde mandag, tirsdag, torsdag og fredag. Misbah og Kim begynder 1. september. Vi glæder os til samarbejdet og til at byde dem velkommen.
Af Iben Thomsen og Zen Anne Donen
På sekretariatet er vi to medarbejdere, som du som medlem kan kontakte, hvis du har brug for rådgivning, sparring eller støtte. Herunder giver vi en præsentation af os begge, og fortæller, hvordan du kan bruge os.
Som socialrådgiver i DøvBlinde
Danmark kan jeg hjælpe dig med spørgsmål om rettigheder, støtte og
klagemuligheder i kontakten med kommunen, herunder:
Jeg har et godt netværk og samarbejder tæt med mine kollegaer. Du er altid velkommen til at kontakte mig for råd og sparring om din situation.
Træffetid: tirsdage kl. 13 - 15
Du kan kontakte mig på:
Tlf. 52 50 84 11
iben@dovblinde.dk
OBS: Fra 21. september 2025 til midten af januar 2026 tager jeg orlov. Lis Larsen, tidligere socialrådgiver i DøvBlinde Danmark, vikarierer og vil benytte samme tlf. og træffetider, som oplyst foroven. Man kan desuden skrive til Lis på mailadressen lis@dovblinde.dk
Som jurist sørger jeg for, at de grundlæggende GDPR-regler i foreningen overholdes, og at FU og HB kan sparre med mig om juridiske spørgsmål.
Som politisk konsulent hjælper jeg med at få foreningens politiske handlingsplan ført ud i livet, fx ved at holde oplæg for foreningens DH-repræsentanter og lægge strategi med FU.
For medlemmerne kan jeg rådgive, når der er principielle sager, som skal påklages, men også hvis der er enkeltsager, som foreningen beslutter at føre politisk. Jeg samarbejder derfor med Iben, foreningens socialrådgiver, når der er sager, der er særligt vanskelige eller principielle.
Jeg er på kontoret torsdag fra 10 - 15 og kan også træffes telefonisk om mandagen.
Du kan kontakte mig på:
Tlf. 31 18 98 86
zen@dovblinde.dk
For nylig blev DøvBlinde Danmark kontaktet af John Lee Clark, en døvblind forfatter og forsker bosat i Montreal, Canada. Han administrerer en række internationale mailgrupper og ønsker at give dem fra Danmark, der måtte have lyst, muligheden for at blive en del af fællesskabet.
En mailgruppe er et fællesskab, hvor man skriver sammen via mail. Når du er med i en mailgruppe, modtager du mails fra gruppens medlemmer og kan selv sende mails til gruppen. Det er en nem måde at dele viden, stille spørgsmål og være i kontakt med andre, uanset hvor i verden man bor.
John nævner tre forskellige mailgrupper man kan blive en del af:
Fælles for alle ovenstående grupper er, at kommunikationen foregår på engelsk.
Hvis du vil være med i en eller flere af grupperne, kan du sende en mail til John Lee Clark på: jlc@johnleeclark.com
1. juli blev det gratis for alle at køre med bybussen i Fredericia. Det betyder, at du kvit og frit kan køre til og fra fx banegården eller midtbyen, når du besøger Fuglsangcentret.
Der skal hverken tjekkes
ind eller købes billet. Du hopper blot om bord i bussen. Fredericia Byråd har
iværksat initiativet som et forsøg på at fremme den kollektive trafik og gøre
det mere attraktivt at tage bussen.
Og husk, at bussen
holder lige foran indkørslen til Fuglsangcentret, hvor der er ledelinje hele
vejen ind til centret.
Af Pia Leth Jensen, bibliotekar
Det røde hår er fællesnævneren i denne bog med 14 kendte
danskere, der fortæller deres personlige historie om at have rødt hår.
Det kan både være drillerier eller stolthed, der gør sig gældende.
Bogen er en hyldest til det røde hår. Den favner både det alvorlige og det humoristiske og giver plads til refleksion over, hvordan noget så ydre som hårfarve kan have stor betydning for identiteten.
Bognummer 425310
5 bind
I DøvBlinde Danmark bakker vi op om nye initiativer, der kan give flere muligheder og oplevelser for vores medlemmer. Et af dem er det nye forsøg med kulturpas for unge, som regeringen har sat gang i. Et tilbud, som muligvis kan komme nogle af vores unge medlemmer til gavn.
Det nye forsøg med kulturpas går ud på at give unge mellem 15 og 24 år, som ikke er i gang med en uddannelse eller ikke har et job i 18 timer eller mere om ugen, mulighed for at deltage i kulturelle og sociale fællesskaber. Fx gå til sport, tage på museum eller til koncert, uden at det koster noget.
Helt konkret er kulturpasset et digitalt betalingskort med 1.000 kr. på i både 2025 og 2026, som unge selv kan bruge på oplevelser inden for kultur-, idræts- og foreningslivet. Kortet gælder flere steder over hele landet.
Hvem kan få et kulturpas?
Du kan ansøge om at modtage et kulturpas, hvis du:
Derudover skal du enten:
eller
Forsøget med kulturpasset er en politisk aftale, der er lavet mellem den nuværende regering og flere aftalepartier. Det er Danmarks Idrætsforbund (DIF) og Dansk Kulturliv, som er lederne af Det Nationale Partnerskab for kulturpas og udgør sekretariatet for kulturpas. Det er sekretariatet, der står for uddelingen af kulturpas og understøttende midler.
Læs mere på www.kulturpas.nu. Her kan du blandt andet se, hvordan du ansøger, og hvor du kan bruge kulturpasset.
Af Maheen Ilyas
Fra 12. til 19. juli blev der afholdt Nordisk Ungdomslejr hvor unge døvblinde fra Danmark, Sverige og Finland samledes til en inspirerende og aktiv uge på Fuglsangcentret i Fredericia. Lejren bød på alt fra teambuilding under fangerne på fortet, kulturelle aftener og oplæg til udflugter til Lego House, Tivoli Friheden og H.C Andersen-museet i Odense.
Vi fik mulighed for at dele erfaringer, refleksioner og inspiration fra ungdomsarbejdet i vores forskellige lande. Vi blev også inspireret af et stærkt oplæg fra Jackie Lehmann Hansen, formanden for DøvBlinde Danmark, som fortalte om sit liv som ung døvblind og sit engagement i foreningen. Det var både rørende og motiverende.
Et af højdepunkterne var de kulturelle aftener, hvor deltagerne på skift præsenterede deres lands kultur gennem både viden og underholdning. Særligt det sønderjyske kaffebord, som var en del af den danske kulturaften, var et sikkert hit!
Vi fik også prøvet kræfter med zipline – en slags klatre- og svævebane i højderne, hvor man er fastgjort til en line og skal bevæge sig rundt – samt en gåtur med den hvide stok på forhindringsbanen, på Fuglsangcentrets udendørsarealer. Til de modige var der også mulighed for at få lov til at røre eller holde en vaskeægte levende slange.
Ugen sluttede med en meget positiv og rosende evaluering, og vi nød en hyggelig afslutningsaften med bål og skumfiduser. Vi rejste hjem trætte, men fyldt op med minder, grin og nye venskaber.
En stor tak til alle deltagere og ungdomsudvalget, som gjorde lejren til en uforglemmelig oplevelse!
Af Birgit Larsen
I august havde erfagruppen Vestsjælland besøg at politiassistent Troels Lund Konggård, som fortalte om svindel. Troels fortalte at det typisk er ældre kvinder med navne som var moderne i tyve-, tredive- og fyrrerne, som bliver ringet op. Svindlerne finder oplysninger på nettet fx Facebook og kan ofte spore sig frem til, hvem der er ældre og enlige. Folk bliver meget ulykkelige over at blive franarret deres dankort, da de ofte er autoritetstro. Selvom det ofte er muligt at få godtgjort det, de er blevet franarret, er mange præget af oplevelsen resten af livet.
Troels kom med mange gode råd til at undgå at blive snydt.
Svindlerne ringer og udgiver sig for at være fra banken, myndigheder, eller anden troværdig afsender, og prøver at få udleveret personlige oplysninger og kontooplysninger. Herefter forsøger de at tømme ofrenes bankkonti.
Ofte opsøger svindlerne også ofrene og beder om at få udleveret hævekort og PIN-koder.
Svindlerne spørger typisk også ind til andre værdigenstande, såsom smykker og kontanter, som de også gerne vil have udleveret og ’sikre mod tyveri’.
Der findes mange andre digitale svindelformer på internettet, hvor ofrene narres til at udlevere forskellige informationer og/eller betale for falske ydelser eller produkter.
I nogle af ovennævnte tilfælde, har ofrene mistet endda ganske store værdier.
· Stop op og tag dig god tid. Der er intet der haster.
· Bekræft identiteten på den, du er i kontakt med, ring evt. kontrol.
· Del aldrig personlige oplysninger.
· Få flere øjne på, før du gør noget.
· Få udeladt telefonnummer via teleselskab.
· Besvar ikke ukendte numre.
· Opdater dine kontakter i telefonen, da telefonen så viser navn på den der ringer.
· Gør din profil privat på Facebook/Instagram/osv.
· Opret en kreditadvarsel på Borger.dk. Betyder af andre ikke kan låne penge i dit navn.
· Hav banken og Nets telefonnumre i kontakter på telefonen, så du hurtigt kan komme i kontakt med dem.
· Nets 44 89 29 29.
· Begræns dit kreditbeløb. Ring eller skriv til din bank og forklar, at du ønsker at begrænse dit kreditbeløb.
· Begræns hvilke lande dit kort kan bruges i.
· Hvis skaden er sket:
o Spær kortet (Nets 44 89 29 29)
o Kontakt politiet på 114 eller 112
o Gør indsigelse hos banken. Indsigelse betyder at du via en blanket kan skrive hændelsesforløbet og få godtgjort dit tab, hvis du ikke har handlet uforsvarligt.
Hvis man får mails der truer med at videresende ens private oplysninger, kan man blokere disse afsendere.
Hvis din mailkonto er blevet hacket, så slet den og opret en ny.
Det kan varmt anbefales at erfagrupperne får en politiassistent, der arbejder med svindel, ud for at fortælle om emnet.
Torsdag 4. september
Vi mødes kl. 11 på Holte st. ved busholdepladsen og går gennem skoven til Søllerød kirkegård. På kirkegården er der et særligt område hvor døve har deres egne gravsteder.
Derefter finder vi et sted at spise vores madpakker, inden vi går videre til Nærum og får kaffe og kage på cafeen på Nærumvænge Torv, tæt ved motorvejen og Nærum st.
Vi slutter kl. 16.
Døvblinde betaler 30 kr.
DøvBlinde Danmark betaler udgifter for ledsageren.
Tilmelding senest to dage før til Ella på:
SMS 29 16 95 11
Kom og vær med på en hyggelig gåtur.
Gåturshilsner fra Ella
Mandag 15. september
Vi mødes i Frivilligcenter Roskilde mandag 15. september kl. 11. Adressen er Jernbanegade 21, 4000 Roskilde.
I frivilligcentret låner vi et lokale. På stedet kan man lave kaffe eller te og man må gerne selv tage brød eller andet med. Vi hygger os sammen, spiller spil, strikker, eller hvad man måtte have lyst til.
Spil kan lånes på stedet, men man må også gerne tage sine egne spil med.
Der vil være to centraltolke til stede og der er teleslynge.
Alle er hjertelig velkommen, også jer mænd.
Vær opmærksom på at transporten ikke dækkes af DøvBlinde Danmark.
Tilmelding helst på SMS til
Nicoline 31 13 94 49
Ella 29 16 95 11
Sommerhilsner fra
Nicoline og Ella
Torsdag 18. september
Vi mødes kl. 11 ved Friheden st. og går på troldejagt til Skrædderholmen, hvor Kalvebodbroen krydser. Her finder vi trolden Lange Liv.
Vi finder et sted at spise vores medbragte madpakker, inden vi går retur mod Frihedens butikscenter. Der finder vi et sted at få kaffe og kage inden vi slutter kl. 16.
Turen er på ca. 7 km. Det er ikke sikkert, at der er toilet på turen.
Turen er for alle aldersgrupper og koster 30 kr. at deltage i. DøvBlinde Danmark betaler for ledsager og transportudgifter.
Tilmelding senest tre dage før til:
Nadia 50 85 86 85 kun SMS
Suzanne 40 83 70 73 kun SMS
Vandhunden83@yahoo.com
Onsdag 24. september
Årets sidste gåtur bliver i Aarhus, ad ruten Mindeparken - Marselisborg Skov - Jægerskov. Turen er ca. 5 km.
Vi mødes udenfor ved Marselisborg Slot, Kongevejen 100, 8000 Aarhus C.
Tag madpakke og drikkevarer med.
Centraltolk er bestilt.
DøvBlinde Danmark dækker transport samt kaffe og kage for ledsager.
Medlemmer betaler 30 kr. for kaffe og kage.
Kom og vær med.
Tilmelding senest 19. september til
Stefan 40 54 13 37
Stine 60 13 57 19 kun SMS
8. - 11. januar 2026
Det er os en stor fornøjelse at indbyde til Danmarksmesterskabet i skak for døvblinde 2026.
Mesterskaberne finder sted på Fuglsangcentret i Fredericia. Man skal være medlem af DøvBlinde Danmark for at kunne deltage.
Der vil blive spillet efter de internationale skakregler:
40 træk på 2 timer, og derefter en halv time til resten.
Spillerne skal selv notere trækkene eller få hjælp af en ledsager.
Hvis man har sit eget bræt og brikker, bedes man venligst medbringe disse.
Der vil ved mesterskabet også være mulighed for at spille andre brætspil, fx Backgammon og Ludo.
Pris for ophold inkl. forplejning, ekskl. drikkevarer: 1.800 kr.
Rejseudgifter refunderes efter billigste offentlige transportform. DøvBlinde Danmark søger refusion for følgeudgifter til kontaktperson.
Tilmelding senest 1. oktober. Tilmeldingsblanket fås ved henvendelse til DøvBlinde Danmark eller via online tilmelding på www.dovblinde.dk under arrangementer.
Vi glæder os til at se jer.
Susanne Dalsgaard og Peter Ryberg, skak- og brætspilsudvalget
Erfa = erfaringsudveksling
I alle erfagrupper er kontaktpersoner og ledsagere velkomne.
Kaffe med brød kan købes på mødet og transport tilbydes efter aftale med erfalederen. Nye medlemmer er velkomne.
Dato: Onsdag 3. september kl. 14 - 16
Sted: Sommerlunden, Gl. Rønnevej 14B, 3730 Nexø
Emne: Udflugten er åben for alle medlemmer af DøvBlinde Danmark som bor på Bornholm, hvis nu nogen skulle få lyst til at deltage.
Pris: 30 kr.
Mange hilsner
Maiken Skov Hansen
Tlf. 23 40 92 43
maiken.s.hansen75@gmail.com
Dato: Onsdag 10. september
Spisning: Kl. 12 - 13
Erfamøde: Kl. 13 - 15
Sted: Fælleshuset, Sejlgårdspark 117, 3520 Farum.
Emne: En vinder af Melodi Grand Prix besøger os.
I 2024 løb Søren Høg med sejren til Dansk Blindesamfunds Melodi Grand Prix. Søren er 61 år og har spillet musik, siden han var 10 år. Han er født blind, men blev opereret som spæd, så han kunne se en smule. I dag er han helt blind. Søren er også kendt som ’vandringsmanden’.
Tilmelding til arrangementet, samt til evt. kørsel (taxa tur/retur) skal ske til Susanne på:
Mobil og SMS 60 43 19 91
Velkommen tilbage efter sommeren!
Kærlig hilsen
Susanne
Dato: Tirsdag 2. september kl. 13 - 16
Sted: Egebækhus, Egebækvej 159, Nærum
Emne: Lille gåtur og vi får besøg af Adreana som vil fortælle om sit liv.
Pris: 30 kr. for jer som kommer udefra.
Tilmelding til Birgit på:
Mobil 21 46 31 18
birgit@bljl.dk
Sommerhilsner
Gerd
Dato: Tirsdag 30. september kl. 12.30 - 15.30
Sted: H-huset, Blekinge Boulevard 2, Taastrup
Emne: Foredrag om ”Sydkorea og rejsen tilbage til ens biologiske rødder” af Nadja Christiansen. Hvordan er det at være adopteret og vokse op i Danmark.
Frist for tilmelding er 20. september til Gerd på:
Mobil 24 65 65 69.
gerdnielsen@privat.dk
Mange hilsner
Birgit og Gerd
Dato: Torsdag 11. september kl. 13.30 - 16
Sted: Sundheds og træningscenter, Rådhusstræde 10c i Køge.
Emne: Foredrag om ”Sydkorea og rejsen tilbage til ens biologiske rødder” af Nadja Christiansen. Hvordan er det at være adopteret og vokse op i Danmark.
Pris: 30 kr.
Ledsager: Er meget velkommen
Tilmelding: Jeg ringer rundt til jer om fredagen.
Afbud: Er du forhindret, så husk at melde afbud senest to dage før mødet.
Venlige hilsner fra
Benedict og Sandie
Mobil 30 11 30 71
Dato: Fredag 12. september kl. 13.30 - 16
Sted: Aktivitetshuset Tølløse, Nytorv 14, 4342 Tølløse
Emne: Foredrag om ”Sydkorea og rejsen tilbage til ens biologiske rødder” af Nadja Christiansen. Hvordan er det at være adopteret og vokse op i Danmark.
Pris: 30 kr.
Ledsager: Er meget velkommen
Tilmelding: Jeg ringer rundt til jer om mandagen.
Venlige hilsner Sandie
Mobil 30 11 30 71
Dato: Mandag 1. september kl. 14 - 16
Sted: Solgaven, Flagspættevej 1, Næstved
Mødested: Cafeen
Emne: Første gang efter sommerferien. Hyggesnak og høre om, hvordan vi har haft det i sommerferien.
Pris: 30 kr. for kaffe, the og brød.
Tilmelding senest søndagen før mødet på:
Tlf. 20 34 51 78 eller
twp2@live.dk
Jeg glæder mig til at se jer.
Med venlig hilsen
Tina Wibe Lensing
Dato: Mandag 8. september kl. 11.00 - 14.00
Sted: Apostolske Kirke, Stubbekøbingvej 3B, Nykøbing F
Emne: Vi hygger med snak.
Pris: 30 kr. the, kaffe og brød
Tilmelding senest søndagen før mødet på:
Tlf. 21 65 26 30
mariaosterbye@gmail.com
Glæder mig til at se jer
Maria Østerbye
Dato: Tirsdag 30. september kl. 13.00 - 15.15
Sted: Frivilligcenter & Selvhjælp Svendborg, Frederiksgade 8,
5700 Svendborg, Lokale 3
Emne: Bjarne Bekker, journalist, forfatter og historiefortæller, kommer og fortæller om de mange mennesker han har mødt og de oplevelser han har haft gennem sit liv og virke. Kom og vær med, det bliver underholdende, og som altid, hyggeligt!
Ved tilmelding oplyses behov for kørsel og behov for særlig forplejning.
Der vil være kaffe, the, vand, brød og kage.
Pris: 30 kr. pr. medlem.
Sidste tilmelding: 21. september
Tlf. og SMS 30 88 18 36,
raadgiverfyn@icloud.com.
På snarlig gensyn
Venlig hilsen
Heidi Scherning
Dato: Onsdag 24. september kl. 13 - 16
Sted: Fuglsangcentret, Fredericia
Emne: Vi får besøg af Jan Tausen Zachariassen, der fortæller om sit liv på Færøerne og i Danmark.
Pris: 30 kr.
Tilmeldingsfrist 10. september.
Ang. udflugten til Haderslev 17. september efter Grethes foredrag om Dambådskatastrofen i 1959. Vi sejler med Dambåden i en times tid og herefter går vi til Mindestenen for Dambådskatastrofen. Jeg fortæller mere 27. august.
Der er reserveret 20 pladser og det
koster 125 kr. pr. person.
Du tilmelder dig senest 3. september og betaler med det samme.
Sommerhilsen
Eva Olesen
oleseneb@gmail.com
SMS 29 62 81 63.
Dato: Onsdag 24. september kl. 13.30 - 16.00
OBS: Bemærk, at det er en anden adresse end sædvanligt.
Sted: Polluxvej 3, Vejlby Fed, 5500 Middelfart
Emne: Hygge i sommerhus
Pris: 30 kr.
Tilmelding senest 10. september til Lilli Munk Jensen på:
Mobil 22 28 98 60
Glæder mig til at se jer alle
Lilli
Dato: Onsdag 3. september kl. 13.30 - 15.30
Sted: Hotel Røde Kro
Emne: Vi skal hygge os med gode snakke.
Tilmelding senest otte dage før.
Mange hilsner
Niels Henrik
Mobil 24 46 57 30
nielstrige@gmail.com
Dato: Tirsdag 9. september kl. 13.30 - 16
Sted: Exnersgade 4. Lokale 2 på 1. Sal, 6700 Esbjerg
Emne: Tiny van der Arend kommer og fortæller om en tidligere rejse, hun har været på til Cuba, om kulturen og hvad hun har oplevet. Derudover skal vi høre lidt om hinandens sommer.
Pris: 30 kr. pr. person for kaffe, brød og kage.
Husk at melde afbud, hvis du ikke kommer.
Kh. Rikke Hebsgaard
Tlf. 26 62 31 97
rikkehebs@gmail.com
Dato: Tirsdag 30. september kl. 9.30 - 11.30
Sted: Folkestedet, Carl Blochs gade 28, lokale 0.3., 8380 Århus
Emne: Vi får besøg af tidligere byrådsmedlem og præst Lone Hindø.
Tilmelding senest 10 dage før.
Mvh.
Niels Henrik Jørgensen
Mobil 24 46 57 30
nielstrige@Gmail.com
Dato: Mandag 22. september kl. 13 - 15.30
Sted: Vestfløjen v. Sct. Johs. Kirke, Fredhøj Allé 2, Herning
Emne: Blingo-spillet. Blingo er ligesom spillet, vi kender som banko, men er med ting man skal føle på.
Tilmelding til Bente Mejndor:
Tlf. 75 94 44 75
b.mejndor@mail.dk
Vel mødt og kærlig hilsen
Bente
Dato: Onsdag 10. september kl. 10.00 - 13.00
Sted: De Frivilliges Hus, Hadsundvej 35, 1 sal. 9000 Aalborg
Emne: Hyggesamvær.
Jeg håber at I har haft en dejlig sommer. Jeg glæder mig til at se jer alle igen, efter en lang sommerferie. Vi skal have hyggesamvær med lidt godt til.
Pris: 30 kr.
Tilmelding senest 3. september til Mia på:
Mobil 22 50 77 61
erfa-nordjylland@hotmail.com
Mange hilsener fra
Mia
90 år
Ejvind Emil Madsen, Middelfart
Født 7. september 1935
90 år
Ida Fjelrad
Andersen, Sundby, Nykøbing F
Født 13. september 1935
85 år
Birgit Nielsen, Vallensbæk
Født 27. september 1940
80 år
Ulla Boe Nielsen, Skodborg
Født 30. august 1945
75 år
Birgit Jakobsen, Silkeborg
Født 18. september 1950
75 år
Erik Brandt, Ringkøbing
Født 21. september 1950
DøvBlinde Danmark ønsker hjerteligt tillykke med fødselsdagene!
Helen Dorit Hansen, Bolbro
Født 1. marts 1926
Æret være hendes minde
Find din lokale medlemsrådgiver på DøvBlinde Danmarks
hjemmeside, på følgende link:
www.dovblinde.dk/raad-og-stoette/medlemsraadgiver
Tilbage
til indhold
Medlemsnyt udgives af:
DøvBlinde Danmark
Blekinge Boulevard 2, 2630 Taastrup
Tlf. 36 75 20 96
mail@dovblinde.dk
Åben mandag – fredag kl. 9 – 14
Redaktion:
Gerd Nielsen og Nicklas Kleczewski
Kommende udgivelser:
Nr. 9: Deadline 29. august kl. 12. Udgives 24. september
Nr. 10: Deadline 26. september kl. 12. Udgives 22. oktober
Indlæg til bladet sendes til:
medlemsnyt@dovblinde.dk
DøvBlinde Danmark modtager stof til MEDLEMSNYT inden kl. 12 på deadline-datoen. Redaktionen forbeholder sig ret til at redigere indkomne indlæg.
Medlemsnyt udkommer 12 gange om året og fås i følgende udgaver: punkt, Daisy-lydbog, trykt og mail.
DøvBlinde Danmarks annonceekspedition:
Agerbakken 21,
8362 Hørning, Tlf. 87 93 37 88
info@handicapinfo.dk
Tryk: FL Reklame
ISSN: 1902-6587
41. årgang